Waarom heeft IS zoveel macht?

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor het vormen van een mening over de actualiteit omtrent IS zou ik graag willen weten hoe het zo kan zijn de IS zoveel macht heeft. Ondanks de vele tegenbewegingen is de opkomst van IS nog niet geremd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

IS heeft gewoon ongelooflijk veel geld, er wordt geschat dat ze 2 miljard dollar bezitten. Ze plunderen gewoon alles kaal wat ze in bezit krijgen, van olievelden tot antieke culturele schatten.

Daarnaast hebben ze heel veel volgelingen (strijders). De cijfers varieren van 10.000 tot 40.000 mensen. Dat komt door een geweldig goede marketingstrategie, waarbij veel social media wordt gebruikt. Ze zijn daardoor hip bij jongeren. IS biedt geld, een geloof/ideologie en een familiegevoel. De leiders zijn hoogopgeleid en weten hoe ze psychologie kunnen inzetten om mensen aan zich te binden. Zowel bedreiging als verleiding worden ingezet.

Verder heeft IS geen duidelijke vijand (gewoon alles dat niet de Islam aanbidt) en zijn ze niet gebonden aan bijvoorbeeld één leider, of één land. Dat maakt het ingewikkeld om ze te bestrijden.

Kortom, IS is een hele nieuwe moderne vijand voor de westerse wereld.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het echt nieuw? Honderden jaren geleden waren er ook groepen die niet aan één land waren gebonden en grote stukken gebied in hun macht hadden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor je reactie! Wat betreft de vraag van Pompiedom, ik denk dat de marketingstrategie als nieuw en modern wordt beschreven. (Vanwege het gebruik van social media en het inzetten van psychologie om men te verleiden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Social media is zeker een vernieuwing ten opzichte van eerdere groepen, waarmee veel sneller een veel groter bereik kan worden gehaald dan voorheen. Maar inzet van psychologie zal altijd al onderdeel zijn geweest, denk ik. Honderden jaren terug werden ongetwijfeld ook beloftes aan mensen gedaan om mee te doen met vechten voor een bepaalde partij.
carmel163
9 jaar geleden
Een belofte doen is nogal iets anders dan een psychologische strategie inzetten, net zoals iets aan anderen vertellen verschilt van propaganda gebruiken. Je kunt denken dat het niet nieuw is. Er is immers altijd al oorlog geweest en mensen hebben altijd al uit naam van hun geloof of ideologie anderen vermoord. Maar IS doet echt wezenlijk andere en nieuwe dingen, waardoor ze moeilijk te bestrijden zijn. In beide artikelen staan hier voorbeelden van.
Z512099
9 jaar geleden
+, goed antwoord... Vandaag ergens gelezen dat reeds de helft van hun leiders is gedood....
Ze hebben 22 landen als tegenstrever.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
goed antwoord