Wat gebeurd er ná een zelfmoord?

Onlangs heeft iemand hier uit het dorp zich van het leven beroofd. Sindsdien vraag ik mij af wat er eigenlijk daarna gebeurd juridisch. Word er dan door de politie onderzoek gedaan? Proberen ze de reden achter de zelfmoord te vinden of laten ze het meer rusten?

Ik heb zelf geen zelfmoordgedachtes! Ben alleen nieuwsgierig wat er gebeurd.

15.4K

Antwoorden (3)

Ze onderzoeken hoogstens of er van moord sprake zou kunnen zijn.
De reden van de zelfmoord is juridisch niet interessant.
9 jaar geleden
Suïcide is een niet natuurlijke dood en wordt daarom onderzocht door justitie. Er kan immers ook sprake zijn van een moord waarbij de dader het op zelfdoding wil laten lijken. Of een ongeval. Ook zijn er mensen die suïcide plegen en proberen het op een ongeluk te laten lijken (dat zie je soms om bv een verzekering te laten uitkeren; suïcide is meestal uitgesloten in de betaalvoorwaarden bij levensverzekeringen).

Om dat uit te sluiten wordt er onderzoek gedaan. Als is vastgesteld dat het inderdaad om zelfdoding gaat wordt het onderzoek afgesloten. De reden zelf is niet interessant voor het onderzoek. Er wordt wel eens gekeken naar eventuele oorzaken (bv als er geen afscheidsbrief is gevonden of de toedracht erg vaag blijft).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk van de omstandigheden is eerst de huisarts of de politie ter plekke.
Als de huisarts als eerste ter plekke is, dan seint hij de politie in.
De politie doet niets, maar houdt in de gaten dat er niet gerommeld wordt met bewijsmateriaal terwijl gewacht wordt op de forensische recherche.
Die gaan, samen met een schouwarts, de omstandigheden en het lichaam onderzoeken. Ook een verpleegkundige is daarbij.
Ondertussen wordt met de aanwezige nabestaanden besproken wat de omstandigheden en redenen voor de zelfdoding zijn.
Als blijkt dat het inderdaad om zelfdoding gaat, dan geeft de schouwarts het lichaam vrij, en gaat de verpleegkundige met het lichaam aan de gang om het er netjes bij te laten liggen.
Vervolgens vertrekt iedereen en kunnen de nabestaanden de uitvaart gaan regelen.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Prima antwoord, +. Wat aanvullingen: Na het vaststellen van de dood wordt ook de begrafenisondernemer opgeroepen. Dit gebeurt vaak al als duidelijk is *dat* de persoon is overleden; het is dus niet nodig dat een arts het overlijden vaststelt (misschien is dat wel nodig voordat de begrafenisondernemer het lichaam meeneemt, dat weet ik niet). Indien er veel "troep" is, wordt een schoonmaakploeg opgeroepen. De begrafenisondernemer krijgt vooraf te horen of het lichaam nog één geheel is.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank voor de plus Cryo! De begrafenisondernemer wordt er pas bijgeroepen als het lichaam is vrijgegeven, anders zit hij daar mogelijk voor Jan met de korte achternaam.
Tenminste, dat was mijn ervaring.
Cryofiel
9 jaar geleden
Bij ProRail roepen we de begrafenisondernemer vast op zodra we doorkrijgen dat een slachtoffer is overleden. Dit gebeurt vaak direct, nog voordat arts en/of ambulance ter plaatse zijn. Maar, nu je het zo zegt, weet ik niet zeker of dit een echte oproep is, of een soort voor-aankondiging, zodat hij vast een wagen en personeel standby kan zetten.
Rieneke1
9 jaar geleden
ik denk dat het in zo'n situatie van belang is dat de resten snel afgevoerd worden, terwijl ik spreek over een thuis-situatie.
Het zal ongetwijfeld van geval tot geval verschillen.