Hoe kom je in de Tweede kamer?

Hallo,
hoe boven al staat :D,
en trouwens, wat moet je ervoor leren?Want je hebt meestal mensen in de Tweede kamer die Politik geleerd hebben.
En is het waar dat je bij de SP meer geld voor Campagnes uitgeeft dan je verdient :P?En hoeveel verdient een Tweede Kamerlid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Je moet gekozen worden. Verder hoef je geen politicologie gestudeerd te hebben ofzo, maar je moet wel relevante kennis van zaken hebben. Als je lokaal actief bent binnen een politieke partij, en ze vinden je heel goed en investeert er veel tijd is, dan kan het zijn dat je op den duur gevraagd wordt voor steeds belangrijker functies. Zo kom je wellicht in de landelijke politiek terecht, en uiteindelijk kun je op de kieslijst komen voor in de tweede kamer. Als je hoog genoeg op de lijst staat, óf veel voorkeursstemmen krijgt (dus mensen die speciaal op jouw stemmen) dan kun je in de kamer gekozen worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat je verdient:
"Inclusief vakantiegeld bedraagt de schadeloosstelling van Tweede Kamerleden in 2012 dus € 94.757,82 bruto op jaarbasis, exclusief eindejaarsuitkering. De eindejaarsuitkering is voor 2012 8,3 procent en kwam daarmee op € 7.282,31. In totaal verdienen Tweede Kamerleden hierdoor in 2012 € 102.040,13"
(bron: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gpql3r8j)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af en toe af of je "relevante kennis van zaken moet hebben" !-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
formeel hoef je niets te kennen of te kunnen, behalve een partij er van overtuigen om je op hun lijst te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet iets te bieden hebben, laat ik het zo zeggen. Natuurlijk kun je woordvoerder zorg worden als je nu nog geen kennis van de zorg hebt: je leert immers gaandeweg, en dikke dossiers krijg je vanzelf mee. Maar voordat je dat je op de lijst gezet wordt, zal wel gekeken worden wat jouw expertisegebieden zijn of eventueel kunnen worden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hey! Ik zie ineens een mogelijkheid voor bezuinigingen :-D
Wat een geld kosten die gasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heer: het zijn er maar 150... zoveel nadeel hebben we daar niet aan hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2000 netto P/M had ik het voor gedaan als ik daar zou zitten in de TK
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mevrouwtrein: Bij de SP draagt een Tweede Kamerlid een groot deel van het hoge salaris af aan de partij. Daarna blijft er een modaal salaris over. En dat komt in de buurt van de door u geschetste 2.000 euro P/M.
Zijn veel veel vragen tegelijk, eigenlijk apart te vragen.

Je komt in de TK door je aan te sluiten bij een Politieke Partij (je kan ook zelf een Partij beginnen maar dat is meer werk). Dan moet je intern nog op de verkiezerslijst worden gezet door de Partij. Voorts moet je genoeg voorkeurstemmen hebben gehaald om in de TK te komen.

Een TK-lid verdient ruim 7300 bruto/maand:
http://www.tweedekamer.nl/contact/veel_gestelde_vragen/index.jsp#TitleLink12

Over het huishoudboekje van de SP moet je aan de SP vragen stellen.

Als TK heb je geen speciale opleiding nodig, je hoeft niet eens te kunnen lezen en schrijven. Hans Alders had zijn school niet afgemaakt maar kwam toch in de TK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als ze dan in de regering komen dan worden de bovenste minister en dan kan nummer 41 en verder ook nog in de kamer komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leden van de SP leveren hun hele vergoeding in bij de partij en krijgen er een gedeelte van terug. Ongeveer een modaal inkomen als ik me niet vergis. (Dus leveren ze zo'n tweederde in)
De partij vindt dat iedereen, dus ook een tweedekamerlid goed rond moet kunnen komen van een modaal inkomen. Het andere geld gebruikt de partij naar eigen goeddunken, een aanzienlijk deel zal (inderdaad) besteed worden aan campagnevoeren. Voor zo ver ik weet geeft de SP geen kapitalen uit aan glimmende kantoorgebouwen met glazen gevels en gouden kranen of snoepreisjes voor kamerleden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Snoepreisjes...kostelijk :-D
Een deel van de mensen in de Tweede Kamer heeft inderdaad politicologie gestudeerd. Maar een groot deel van de leden van de Tweede Kamer (TK) heeft dit niet. Het is dan ook geen vereiste. Het is sowieso geen vereiste om in de TK te komen dat je een bepaalde opleiding hebt gevolgd.

Om TK lid te worden zijn er enkele opties:

- Het oprichten van een eigen partij en daarmee meedoen aan de verkiezingen en voldoende stemmen krijgen om een zetel te krijgen in de TK.

- Aansluiten bij een bestaande partij en proberen daar op de verkiezingslijst van de TK verkiezingen te komen.

Wat betreft je op een na laatste vraag, die over de SP:

De SP kent een afdrachtregeling. Die regel houdt in dat volksvertegenwoordigers (TK, Eerste Kamer, Provinciale Staten, Gemeenteraad, Europees Parlement) een deel van hun salaris afstaan aan de partij. Daarvoor zijn diverse redenen. Ten eerste het solidariteitsprincipe. Van het geld wat daarmee naar de partij gaat kunnen o.a. campagnes, acties, drukwerk etc. betaald worden.

Wat betreft je laatste vraag (wat een TK-lid verdient) is het antwoord al gegeven, maar voor de volledigheid:

Inclusief vakantiegeld bedraagt de schadeloosstelling van Tweede Kamerleden in 2012 € 94.757,82 bruto op jaarbasis, exclusief eindejaarsuitkering. De eindejaarsuitkering is voor 2012 8,3 procent en kwam daarmee op € 7.282,31. In totaal verdienen Tweede Kamerleden hierdoor in 2012 € 102.040,13

Bron voor het antwoord op de laatste vraag: parlement.com